De regeling voor lage bijtelling van zakelijke auto’s begint nu echt scheuren te vertonen. Tijdens onze cursussen van afgelopen jaren hebben we meerdere keren aandacht geschonken aan de lage bijtelling voor auto’s met een kenteken (datum eerste toelating) vóór 1 juli 2012, maar nu heeft de Belastingdienst dan toch echt aangekondigd dat deze regeling gaat verdwijnen.

Hoe zat het ook alweer?

Op 1 januari 2008 is het standaard bijtellingspercentage gewijzigd van 22% naar 25%. Dit leverde destijds behoorlijk wat kritiek op, omdat de crisis toen net zijn intrede deed. Tegelijkertijd werd voor zeer zuinige auto’s de bijtellingscategorie van 14% ingevoerd.

Op 1 januari 2009 werd de categorie van 20% bijtelling toegevoegd.

Op 1 januari 2010 werd de categorie van 0% bijtelling toegevoegd voor 100% elektrische auto’s.

Op 1 januari 2012 werd de categorie van 0% bijtelling uitgebreid voor auto’s met een maximale uitstoot van 50 gram per kilometer. Het bijzondere is dat dit met terugwerkende kracht is ingevoerd, dus auto’s die in 2011 zijn afgeleverd en onder deze grens vallen, zijn ook ineens in het 0% tarief geplaatst.

Op 1 juli 2012 is een maatregel afgekondigd die paal en perk ging stellen aan de duur van de lage bijtelling. Omdat tot 1 juli 2012 de auto’s een lage bijtelling zouden behouden zo lang de auto geen andere eigenaar zou krijgen, heeft de overheid bepaald dat alle auto’s met een datum eerste toelating van 1 juli 2012 of later nog maximaal 5 jaar gebruik konden maken van de lage bijtellingspercentages.

Wijzigingen

In de tussentijd hebben diverse andere wijzigingen in de bijtelling plaats gevonden. De 0% is afgeschaft, de 4%, 7%, 15%, 21% en 22% zijn ingevoerd en op termijn komt er zelfs voor de 4% bijtelling nog een differentiatie op catalogusprijs (ben benieuwd hoe alle loonadministrateurs en salarispakketten hiermee om moeten gaan).

Op 17 juli 2017 heeft de Belastingdienst aangekondigd dat auto’s die een datum eerste toelating hadden van vóór 1 juli 2012 en geen nieuwe eigenaar hebben of krijgen, tot uiterlijk 31 december 2018 nog gebruik kunnen maken van de verlaagde bijtellingsregels. Vanaf 1 januari 2019 moet voor al deze auto’s weer 25% bijtelling toegepast worden. Mocht de auto in de tussentijd van eigenaar wisselen, dan geldt het bijtellingspercentage van 25% vanaf dat moment. Deze regeling geldt uitsluitend voor auto’s die in de categorie 14% of 20% vallen!

Voor auto’s met 0% bijtelling, was het 60 maanden criterium al van toepassing. De berijder van een Mitsubishi Outlander PHEV of Volvo V60 hybrid met een datum eerste toelating van bijvoorbeeld 1 februari 2012, heeft dus vanaf 1 maart 2017 een bijtelling van 25% aan de broek in plaats van 0%.

Bijtelling

Er is afgelopen maanden ook nog een hoop verwarring ontstaan door personen die beweerden dat de auto’s die nu 25% bijtelling hebben in de nieuwe standaard categorie van 22% zouden gaan vallen per 1 januari 2017. Dit is onlangs door de rechter van tafel geveegd. Auto’s die reeds in de 25% categorie zitten, zullen hier tot in lengte van jaren in blijven zitten en auto’s met een kenteken van vóór 1 januari 2017 met een lagere bijtelling zullen dus ook na verloop van tijd in de 25% bijtelling gaan vallen en niet in 22% bijtelling.

Ziet u door de uitstoot de regels niet meer? Neem dan contact op met een van onze specialisten. Wij helpen u graag verder.

Het laatste nieuws

Blijft op de hoogte van de ontwikkelingen en onderzoeken van CBBS.

Bekijk al het nieuws

Wij staan voor u klaar

Stuur een mail

Onze klantenservice helpt u verder (binnen 1 werkdag een reactie)

Bel 070 335 30 00

Op werkdagen van 08:30 tot 17:00

Nieuwsbrief

Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief